Aby móc profesjonalnie i bezpiecznie pełnić codzienne służbowe obowiązki, należy postępować zgodnie z zasadami BHP oraz ergonomii pracy. Co więcej, powinni zostać z nimi zaznajomieni oraz stosować się do nich zarówno pracodawcy, jak i pracownicy. Dzięki tej wiedzy i umiejętnościom zastosowania jej w sposób praktyczny można uniknąć wielu sytuacji niebezpiecznych dla życia i zdrowia. Łamanie przepisów związanych z bezpieczeństwem w miejscu zatrudnienia może skutkować przykrymi w skutkach wypadkami, przed którymi nie zabezpieczy nawet najlepsza odzież ochronna. Co zrobić, gdy mimo wszystko dojdzie kontuzji? Wtedy przydać się może apteczka firmowa. Stanowi ona obowiązkowy element każdego zakładu pracy. Jakie powinno być wyposażenie apteczki firmowej oraz gdzie najlepiej ją przechowywać?

Odpowiednio wyposażona apteczka firmowa – co powinna zawierać?

Bez wątpienia ostrożność, stosowanie się do zasad BHP czy noszenie odpowiednio dostosowanej do konkretnego stanowiska odzieży ochronnej to działania, które mogą zminimalizować ryzyko niebezpiecznych sytuacji i urazów, lecz zdarza się, że dochodzi do nich niezależnie od pracownika − warto więc przygotować się na tego typu sytuacje. Co powinno być w apteczce firmowej? Tę kwestię najlepiej przedyskutować z lekarzem medycyny pracy, który zna specyfikę obowiązków wykonywanych w konkretnym zakładzie i potrafi mniej więcej ocenić skalę wypadków, do jakich może dojść na jego terenie, biorąc pod uwagę, jakich maszyn się w nim używa, czy z jakich środków i substancji chemicznych się korzysta. Tak więc w jednym zakładzie koniecznym produktem wyposażającym apteczkę może okazać się płukanka do oczu, w innym zaś może jej zabraknąć.

Co powinna zawierać apteczka w firmie ? Podstawowe artykuły pierwszej pomocy

Na szczęście wypadki, do których dochodzi w miejscu pracy, to zazwyczaj drobne urazy, z którymi można poradzić sobie bez pomocy lekarza. W takich sytuacjach przydaje się apteczka firmowa. W prawie polskim nie istnieją żadne przepisy określające obligatoryjny skład skrzynki pierwszej pomocy, ale podstawowy skład apteczki w firmie zwykle dostosowany jest do norm DIN — Niemieckiego Instytutu Normalizacyjnego. Produkty pierwszej pomocy, które DIN uważa za obligatoryjne w zakładach pracy to m.in.:

  • plastry różnej wielkości (w tym plastry z opatrunkiem);

  • opatrunki (w tym na palec i na opuszki palców);

  • chusta opatrunkowa;

  • chusty z flizeliny;

  • chusty trójkątne;

  • instrukcja pierwszej pomocy;

  • kompresy (w tym kompres na oko i kompres zimny);

  • koc ratunkowy;

  • nożyczki;

  • jednorazowe rękawice;

  • foliowe torebki.

W wyposażeniu apteczki firmowej zazwyczaj można znaleźć także ustniki do przeprowadzania resuscytacji krążeniowo-oddechowej. Często pojawiają się pytania, jakich artykułów nie powinno się trzymać w apteczce firmowej. Niewątpliwie są to wszystkie te produkty, które użyte niezgodnie z instrukcją lub przeznaczeniem mogłyby zaszkodzić czyjemuś życiu lub zdrowiu, a więc m.in. lekarstwa czy środki przeciwbólowe.

W jakich przypadkach przydaje się apteczka pierwszej pomocy w firmie?

Bywa niestety tak, że podczas wykonywania zawodowych obowiązków dochodzi do poważnego wypadku, wtedy konieczne może okazać się wezwanie profesjonalnej pomocy medycznej. Co więcej, zanim nadjedzie karetka, to na świadkach zdarzenia spoczywa zadanie ratowania poszkodowanego. Z tego względu obowiązkowym wyposażeniem apteczek w firmie są opatrunki mające powstrzymać nadmierne krwawienie oraz chusty, które pozwalają na szybkie unieruchomienie uszkodzonej kończyny górnej. W przypadku przeprowadzania resuscytacji krążeniowo-oddechowej przyda się także zawarta w apteczce firmowej instrukcja dotycząca udzielania pierwszej pomocy. W sytuacji zagrożenia życia każda osoba jest zobligowana do udzielenia pierwszej pomocy, a niewykonanie tego obowiązku może skutkować konsekwencjami prawnymi. Zgodnie z art. 162 Kodeksu Karnego przy braku przeciwskazań do udzielenia pomocy zignorowanie poważnego wypadku może skutkować pozbawieniem wolności do lat 3. Choć do tak groźnych wydarzeń w zakładach pracy dochodzi stosunkowo rzadko, to mimo wszystko warto być na nie przygotowanym. Zdobycie wiedzy w zakresie udzielania pierwszej pomocy nie zajmie dużo czasu, a dzięki niej w sytuacji kryzysowej można uratować komuś życie.

Gdzie najlepiej przechowywać apteczkę w firmie? Kilka cennych porad

O ile skrzynka z artykułami pierwszej pomocy powinna znajdować się w każdym zakładzie pracy, to nie ma przepisów narzucających, ile jej egzemplarzy musi być dostępnych na jego terenie. Liczbę apteczek firmowych rekomenduje za to norma DIN:

  • 1 na 10 osób w przypadku pracy na placu budowy;

  • 1 na 20 osób w przypadku pracy w zakładzie produkcyjnym;

  • 1 na 50 osób w przypadku pracy w handlu czy administracji.

W dużych, kilkupoziomowych budynkach przyda się niewątpliwie umieszczenie co najmniej jednej skrzynki na każdym piętrze. Dzięki temu w przypadku niebezpiecznej, zagrażającej życiu lub zdrowiu sytuacji można szybko przynieść apteczkę i skorzystać z jej wyposażenia. A gdzie najlepiej ją przechowywać? Warto ulokować ją w miejscu, do którego każdy z pracowników będzie mieć łatwy dostęp – na przykład w kuchni lub recepcji. Apteczka pierwszej pomocy w firmie powinna znajdować się w widocznym miejscu. Dobrym pomysłem jest przymocowanie jej do ściany.