Kodeks pracy jak również rozporządzenie Rady Ministrów z 2 września 1997 roku to dwa dokumenty, które informować nas będą w jakich okolicznościach służba bhp jest niezbędna w zakładach pracy jak również jakie ma prawa czy obowiązki. Na wstępie warto zaznaczyć, że każdy pracodawca, który zatrudnia powyżej 100 pracowników ma bezwzględny obowiązek stworzenia służby bhp jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby mniejsze firmy, które nie zatrudniają aż tylu osób też, jednak już bez obowiązku, utworzyły takową służbę. Bardzo dużo zależeć będzie tutaj od charakteru usług jakie dana firma oferuje jak również od rodzaju zagrożeń na jakie pracownicy są narażeni. Skoro wiemy już w jakich zakładach pracy musi znajdować się służba bhp warto również wspomnieć, że ma ona za zadanie pełnić funkcję kontrolną, nadzorującą i doradczą. Z doświadczenia jednak wiemy, że praca takich służb polega na nadzorowaniu panujących warunków pracy oraz tego czy nie łamie się obowiązujących zasad i przepisów bhp. Powołana służba bhp ma obowiązek kontrolować wszystkie osoby wchodzące w skład firmy, wraz z jej właścicielem oraz pracownikami na stanowisku kierowniczym. Ponadto, ma ona za zadanie zadbać o bezpieczeństwo wszystkich pracowników znajdujących się na terenie zakładu pracy oraz wdrażać działania, które mają na celu zwiększyć wspomniane bezpieczeństwo. Nic więc dziwnego, że to właśnie służba bhp diagnozuje możliwe zagrożenia oraz szuka jak najlepszych rozwiązań aby się ich pozbyć lub jak najbardziej je zminimalizować aby nie pracownik nie odczuł związanych z nimi konsekwencji. Po rozpoznaniu źródła zagrożenia ważne jest aby służba bhp szukając bezpiecznych, skutecznych, a co najważniejsze, legalnych rozwiązań wzięła pod uwagę również kolejność potrzeb pracowników, ich postawę oraz to jaki pracownicy mają wpływ na konkretne sytuacje. Bardzo duże znaczenie będą miały również dobre relacje panujące pomiędzy pracownikami a służbą bhp, co znacznie ułatwi komunikację oraz wykonywanie różnorodnych działań.
Jakie zadania ma specjalista do spraw bhp? Poznajmy obowiązki leżące po stronie tak ważnej osoby!
Na wstępie warto zaznaczyć, że nie każda osoba może sprawdzić się w roli specjalisty ds. bhp, ponieważ taki pracownik musi doskonale radzić sobie z presją jaka na nim ciąży jak również mieć świadomość odpowiedzialności, która na niego spada, a ponadto musi umieć budować dobre relacje z ludźmi, a nawet wzbudzać ich zaufanie. Oczywiście to nie są najważniejsze cechy, ponieważ specjalista ds. bhp musi również posiadać odpowiednią wiedzę aby był w stanie pełnić wspomnianą wcześniej funkcję doradczą oraz wyszukać najlepsze rozwiązanie konkretnego problemu bez narażania zakładu pracy na niepotrzebne wydatki. Warto tutaj zaznaczyć, że aby zostać specjalistą ds. bhp należy przejść odpowiednie szkolenie czy ukończyć odpowiednie studia, które jednak dadzą nam jedynie wiedzę teoretyczną dlatego wieloletni specjaliści w późniejszym czasie korzystają również ze swojego doświadczenia zawodowego. Także i w tym przypadku przyda się dobra komunikacja z pracownikami, ponieważ to oni bardzo często jako pierwsi są w stanie zgłosić awarię czy usterkę np. danej maszyny dzięki czemu nasz specjalista będzie w stanie od razu zareagować. Warto również wspomnieć, że służby bhp współpracują z organami zewnętrznymi (pozazakładowymi jak np. Państwowa Inspekcja Pracy, medycyna pracy, firmy doradcze, laboratoria pomiarowe itp.) jak również z organami wewnętrznymi takimi jak np. Społeczna Inspekcja Pracy. Specjalista sp. bhp udziela swojej pomocy przy ocenie ryzyka zawodowego, udziela porad związanych z zasadami i przepisami bhp, aktualizuje rejestr wypadków i chorób zawodowych, przekazuje pracodawcy niezbędne informację z zakresu bezpieczeństwa pracy i oczywiście szuka innowacyjnych rozwiązań, które mogłyby zmodernizować stanowiska i miejsca pracy oraz analizuje stan bezpieczeństwa i higieny pracy. Jak widać, osoby na tym stanowisku mają bardzo dużo obowiązków dlatego też wbrew niektórym przekonaniom, służby bhp nie są odpowiedzialne za przeprowadzanie szkoleń pracowników, ponieważ tym zajmują się wykfalifikowane do tego osoby. Wyjątek mogą stanowić jednak przeprowadzane przez pracownika służby bhp szkolenia wstępne z zakresu ogólnego instruktażu natomiast jeżeli chodzi o szkolenia okresowe ma on kategoryczny zakaz ich przeprowadzania. Dużą pomocą może okazać się wsparcie służby bhp w przygotowaniu materiałów wykorzystywanych do szkolenia pracowników lub też w ich kontrolowaniu.
Specjalista ds. bhp – jak nim zostać?
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, firmy zatrudniające więcej niż 100 pracowników zobowiązane są do posiadania służby bhp, jednak należy tutaj zaznaczyć, że jeżeli ta liczba przekroczy 600 pracowników, to na każde zatrudnione 600 osób musi przypadać co najmniej 1 pracownik służby bhp zatrudniony na pełen etat. Jako, że istnieje bardzo dużo firm, które zatrudniają po kilkaset osób, zawód specjalisty ds. bhp stał się bardzo pożądany i popularny dlatego nic dziwnego, że wiele osób zastanawia się jak uzyskać takowe uprawnienia. Tak jak już zdążyliśmy wyżej zauważyć, niezbędne będzie tutaj uzyskanie odpowiednich kwalifikacji i umiejętności, które otrzymamy odbywając dostosowane do tego szkolenia. Należy tutaj wspomnieć, że sam pracodawca również może wykonywać obowiązki służby bhp o ile także ukończy adekwatnego do tego szkolenia przygotowawcze jak również w przypadku, kiedy w jego firmie pracuje nie więcej niż 50 osób oraz jego działalność zaliczana jest maksymalnie do trzeciej kategorii ryzyka. W przypadku firm składających się z nie więcej niż 10 osób, służbę bhp może tworzyć samoistnie pracodawca. W sytuacji kiedy w danym zakładzie pracy nie znajdzie się żadna osoba, które posiada wspomniane kwalifikacje oraz żadna osoba nie wykaże chęci żeby je uzyskać, pracodawca zobowiązany do skorzystania z usług firmy zewnętrznej. Specjalista ds. bhp to nie tylko odpowiednio wyszkolona osoba ale również taka, która będzie w stanie przekształcić swoją wiedze w praktykę oraz podzielić się swoimi umiejętnościami oraz wiedzą z innymi dlatego niezbędne okażą się tutaj dobrze rozwinięte zdolności komunikacyjne. Wymagającym osobom, którym zależy na uzyskaniu czegoś więcej niż podstawowej teorii polecamy skorzystać z nowoczesnych szkoleń, które w swoim zakresie posiadają również ciekawe i praktyczne ćwiczenia dzięki czemu łatwiej będzie nam zobrazować sobie omawiany temat i przyswoić wiedzę. Jeżeli już na wstępie zaciekawimy praktykanta omawianą tematyką z całą pewnością będzie on bardziej zaangażowany w dalszych częściach. Z opinii naszych klientów wynika, że najlepszym rozwiązaniem będzie metoda warsztatowo- treningowa, która jest najlepszym połączeniem wiedzy z częścią praktyczną.
Służba bhp – ważna rola jaką odgrywa w zakładach pracy.
Jak widać, służba bhp ma za zadanie zapobiegać możliwym wypadkom i zagrożeniom występującym w miejscach pracy oraz zadbać o ogólne bezpieczeństwo wszystkich zatrudnionych pracowników. Jest to jednoznaczne z dużą odpowiedzialnością jaka spoczywa na pracownikach służby bhp dlatego nic dziwnego, że nie każdy może pełnić takie obowiązki. Mimo wszystko, właściciel firmy, w zależności od tego ile osób zatrudnia jest zobowiązany do posiadania na terenie zakładu pracy służb bhp, w przeciwnym razie może zostać odpowiednio ukarany. Na zakończenie dodajmy, że działania takich służb dają poczucie bezpieczeństwa zarówno zatrudnianym pracownikom jak i pracodawcom, że wszystko w ich firmie będzie działać jak powinni. Pamiętaj, wszytski co niezbędne do bezpiecznej pracy kupisz w sklepie Optimum BHP.