Obecnie pacjenci leczący się zarówno w ramach świadczeń Narodowego Funduszu Zdrowia, jak i w placówkach prywatnych mają dużą dowolność co do formy konsultacji lekarskich. Po pandemii COVID-19 teleporada wciąż pozostaje popularną opcją wybieraną zwłaszcza wtedy, kiedy osobista wizyta pacjenta w gabinecie mogłaby niepotrzebnie zaszkodzić jemu i otoczeniu. Kiedy wskazana jest konsultacja stacjonarna, a kiedy rozmowa z lekarzem przez telefon? Oto wady i zalety każdej z nich!

Konsultacja bez wychodzenia z domu – czy to zawsze wskazane?

Co do zasady teleporada jest skutecznym i bezpiecznym rozwiązaniem pod warunkiem, że zagwarantuje pacjentowi wystarczającą opiekę zdrowotną. Z tym jednak bywa bardzo różnie. Niektórzy pacjenci decydują się na telefoniczny kontakt z lekarzem, ponieważ zwyczajnie nie przepadają za szpitalami czy przychodniami. Nawet jeśli wizyta stacjonarna jest wskazana.

Każde odstępstwo od normy może być powodem poważniejszych problemów zdrowotnych. Na skutek zaniedbania będzie nawet zagrażać życiu chorego, dlatego zdalny kontakt z lekarzem wystarcza tylko wtedy, gdy dotyczy:

  • kontroli terapii zaleconej w gabinecie;
  • wystawienia skierowania na badania na podstawie wywiadu;
  • wystawienia kolejnej recepty w ramach terapii;
  • analizy wyników badań.

W takich wypadkach możliwość porozumienia się z lekarzem bez konieczności wychodzenia z domu to korzystna opcja. Dzięki niej nie naraża się innych na zachorowanie, zwłaszcza w przypadku infekcji, a także swojego i tak słabego samopoczucia na pogorszenie.Teleporada to także wyjście naprzeciw oczekiwaniom osób, które potrzebują szybkiej konsultacji, ale mieszkają w miejscach oddalonych od placówek medycznych.

Największą wadą teleporady jest z kolei niewystarczająca ocena stanu zdrowia pacjenta z powodu braku możliwości jego rzetelnego zbadania na żywo. To z kolei może rodzić ryzyko rozwoju choroby, a nawet powstania stanu bezpośredniego zagrożenia życia.

Wizyta w gabinecie lekarskim to gwarancja rzetelnego badania

Choć w czasie pandemii to teleporady były preferowanym, a wręcz zalecanym sposobem na porozumienie się lekarza i pacjenta, wraca się do tradycyjnych wizyt w gabinetach specjalistów. Daje to przede wszystkim możliwość dokładnego, fizykalnego zbadania pacjenta i rzetelnej oceny stanu jego zdrowia. W ten sposób lekarz może zaplanować terapię z dużo większą skutecznością niż w przypadku konsultacji przez telefon i samego wywiadu z zainteresowanym.

Minusem umawiania się na stacjonarną wizytę u lekarza może być długi czas oczekiwania, zwłaszcza w przypadku bardziej obleganych specjalistów. Coraz powszechniejsze są jednak usługi prywatnych operatorów medycznych. Można wybierać spośród rozmaitych pakietów i zakresu badań, a czas oczekiwania na poszczególne świadczenia jest o wiele krótszy niż na NFZ. Szczegóły można znaleźć w placówkach i na stronach internetowych operatorów, takich jak https://zdrowie.pzu.pl/sklep. PZU to jeden z tych, którzy udostępniają swoje usługi w kilkuset miastach w Polsce oraz całodobową infolinię. To zatem gwarancja szybkiej i komfortowej obsługi medycznej w trosce o zdrowie i bezpieczeństwo pacjenta.

O tym, czy wolisz teleporadę czy osobiste spotkanie z lekarzem, możesz zadecydować samodzielnie. Jeśli jednak w trakcie rozmowy przez telefon specjalista uzna, że konieczne jest badanie fizykalne i obserwacja, i tak finalnie wizyta stacjonarna będzie konieczna. Początkowa analiza swojego samopoczucia i stanu zdrowia może zatem znacznie przyspieszyć cały proces diagnostyczny – być może konsultacja na żywo niczemu nie zaszkodzi, a jedynie usprawni twoje leczenie.