Istnieje wiele zawodów, w których praca wiąże się z nadmierną ekspozycją na hałas. Pracodawca zobowiązany jest do kontrolowania poziomu natężenia dźwięków, aby nie narazić pracowników na niebezpieczeństwo. W tym przypadku należy zastosować pomiar hałasu w środowisku pracy. Badanie powinno zostać przeprowadzone najpóźniej 30 dni po rozpoczęciu działalności i ponawiane w zależności od poprzednich wyników. Przekroczenie ustalonych norm zobowiązuje właściciela firmy do podjęcia działań, mających na celu zmniejszenie ryzyka zawodowego.
Hałas w środowisku pracy – czym się charakteryzuje?
Według Centralnego Instytutu Ochrony Pracy hałas w miejscu pracy to każdy niepożądany dźwięk, który wykazuje szkodliwy wpływ na zdrowie lub może doprowadzić do wypadku podczas wykonywania obowiązków zawodowych. Uznaje się, że czynnik ten stanowi jeden z najczęstszych problemów w środowisku pracy. Co więcej, w zakładach mogą także występować dźwięki niesłyszalne dla ludzkiego ucha. Dzielą się one na hałas infradźwiękowy oraz ultradźwiękowy. Pierwszy z nich charakteryzuje się bardzo niską częstotliwością poniżej 20 Hz i emitowany jest np. przez wentylatory przemysłowe. Dźwięki te mogą się rozchodzić na duży obszar, sięgający nawet setki kilometrów. Drugi typ hałasu to bardzo wysokie częstotliwości przekraczające 20 000 Hz. Za ich występowanie odpowiadają takie czynniki jak m.in. lutownice ultradźwiękowe, zgrzewarki oraz narzędzia pneumatyczne. Ultradźwięki najczęściej występują w procesach technologicznych, przemyśle spożywczym oraz przy diagnostyce medycznej. Ich nieodpowiednie użycie wykazuje niezwykle silną szkodliwość dla zdrowia. Istnieją ściśle ustalone normy hałasu w pracy, których nie należy przekraczać.
Dopuszczalny poziom hałasu w pracy
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 6 czerwca 2014 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy ściśle określa dopuszczalne normy hałasu w pracy. Według ustawy poziom emitowanych dźwięków nie powinien przekraczać 85 dB. Podana wartość odnosi się do 8-godzinnego dobowego czasu wykonywana obowiązków zawodowych. Jednak już w przypadku wartości wynoszącej 80 dB powinno się zachować szczególną ostrożność, ponieważ poziom dźwięków zbliża się do niebezpiecznego progu. Wyjątkiem są kobiety w ciąży, które mogą pracować przy maksymalnie 65 dB. Dokument podaje także wartości dla pozostałych parametrów, takich jak maksymalny poziom dźwięku A, który nie może przekroczyć 115 dB oraz szczytowego poziomu dźwięku C, który powinien wynosić mniej niż 135 dB. W określeniu, czy dane wartości nie zostały przekroczone, pomoże badanie hałasu w środowisku pracy.
Badanie hałasu w środowisku pracy – w jaki sposób jest przeprowadzane?
Pomiary hałasu w środowisku pracy mają na celu określenie poziomu natężenia dźwięku w miejscu pracy. Do wykonania badania używa się specjalnych urządzeń cyfrowych, rejestrujących hałas przemysłowy, który następnie poddawany jest komputerowej analizie. Uzyskany wynik porównuje się z wartościami NDN oraz wartościami progów działania. Istnieją trzy strategie, które do każdego stanowiska dobierane są indywidualnie. Dzielą się one na:
-
pomiar z podziałem na czynności,
-
pomiar całodzienny pośród grupy pracowników,
-
pomiar całodzienny na stanowisku.
Informacje określające badania zostały zawarte w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 02.02.2011 r. w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy. Według ustawy powinno się je wykonywać:
-
minimum raz na dwa lata w przypadku, jeśli podczas poprzednich pomiarów stwierdzono natężenie przekraczające 0,2-0,5 NDN,
-
minimum raz w roku, jeśli przy ostatnim badaniu wykazano natężenie powyżej 0,5 NDN.
Pomiar hałasu ponawia się również w przypadku zmian dotyczących wyposażenia technicznego, ponieważ mogą one przyczynić się do wzrostu poziomu emitowanego dźwięku.
Hałas w miejscu pracy – jak zachować bezpieczeństwo?
Wysokie natężenie dźwięków w miejscu pracy wiąże się z wieloma negatywnymi skutkami, które mogą być szkodliwe dla zdrowia. Należy bezwzględnie przestrzegać zaleceń, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia niebezpieczeństwa, które może spowodować praca w hałasie. Przerwy są niezwykle ważnym czynnikiem, zmniejszającym prawdopodobieństwo wystąpienia dolegliwości zdrowotnych. Obowiązek regularnego przerywania czynności zawodowych obowiązuje od 80 dB. Kiedy granica emitowanych dźwięków oscyluje w okolicach od 95 do 100 dB, wykonywanie pracy nie może trwać dłużej niż od 40 do 100 minut dziennie. W przypadku 110 dB za maksimum uznaje się 10 minut dziennie.
Według przepisów pracodawca jest zobowiązany do ustawienia procesów technologicznych tak, aby jak najbardziej zminimalizować wystąpienie uciążliwych dźwięków. Dodatkowo w przypadku wartości powyżej 80 dB jego obowiązkiem jest zapewnienie środków ochraniających słuch. Można do nich zaliczyć słuchawki do pracy w hałasie, które skutecznie tłumią wysokie natężenie fal dźwiękowych. Nasz sklep internetowy oferuje wiele ich modeli.