Przepisy BHP nakładają na pracodawcę wiele obowiązków, które są związane z zapewnieniem personelowi odpowiednich warunków - nie tylko do samej pracy, ale również przygotowania się do niej. Dotyczy to m.in. udostępnienia zatrudnianej kadrze pomieszczeń socjalnych i szatni, w których w bezpieczny i higieniczny sposób można przechowywać odzież. Jakie cechy powinny mieć szafy ubraniowe BHP i czy istnieją normy, które regulują ich specyfikację?

Szafy ubraniowe BHP - kiedy są potrzebne?

Ten rodzaj specjalistycznego mebla jest nieodzownym wyposażeniem szatni w zakładach produkcyjnych i przemysłowych. Współcześnie ich zastosowanie nie ogranicza się jednak do powyższych obiektów - szafy ubraniowe BHP powszechnie występują również w firmach usługowych i biurach, gdzie pracownicy nie są zobligowani do noszenia odzieży roboczej. I choć pracownicy biurowi mogą zwykle pozostawić odzież wierzchnią na wieszaku w miejscu pracy, nie ma wątpliwości, że obecność dedykowanej szatni z szafkami przypisanymi poszczególnym osobom jest wygodnym rozwiązaniem, podnoszącym bezpieczeństwo przechowywanych rzeczy - nie tylko ubrań, ale również torebek, neseserów i ich cennej zawartości.

Szatnie kwalifikują się jako pomieszczenia higieniczno-sanitarne, a ogólne zasady, jakim podlegają, są regulowane przez Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1997 roku. Nie ma jednak szczegółowych kryteriów, które regulowałyby to, jak ma wyglądać szatnia pracownicza oraz w co powinna być dokładnie wyposażona. Pozostawia się to w dużej mierze indywidualnej ocenie pracodawcy, który musi zapewnić pracownikom odpowiednie warunki BHP, adekwatne do rodzaju wykonywanej pracy oraz panującego w zakładzie środowiska.

Jakie cechy powinny mieć szafy pracownicze?

Współcześni producenci szaf pracowniczych doskonale rozumieją, że przedsiębiorstwa mogą mieć zupełnie różne oczekiwania wobec tego wyposażenia, dlatego dają klientom bardzo szeroki wybór, dostosowany do wymagań zakładu. Szafy ubraniowe BHP mogą się od siebie znacząco różnić - zarówno pod względem ilości skrzydeł, jak i dodatkowego wyposażenia. Istnieje kilka punktów wspólnych, charakterystycznych dla wszystkich mebli tego typu. Jest to chociażby materiał wykonania - wiodące szafy ubraniowe BHP są wykonane z metalu, który powinien być łatwy w czyszczeniu oraz odporny na korozję. Rzadziej stosowane, choć również akceptowane, są szafki wykonane z drewna. Meble do przechowywania odzieży i rzeczy osobistych powinny posiadać zamek zabezpieczający ich zawartość przed nieautoryzowanym dostępem.

Istnieje wiele typów udogodnień, w które mogą być wyposażone szafy ubraniowe BHP - należą do nich choćby zintegrowane ławeczki, drzwi wyposażone w funkcjonalne wywietrzniki czy zaawansowany system półek i skrytek. Przykłady szaf w różnych konfiguracjach można zobaczyć tutaj: https://www.wyposazeniegaudia.pl/cat/szafy-socjalne-bhp/szafy-bhp-ubraniowe/.

Jakie wymiary powinna mieć szafa ubraniowa BHP?

W sytuacji, gdy pracownik ma obowiązek przed wejściem na stanowisko zmienić swoje prywatne ubranie na firmowy uniform, wymiary szafki BHP powinny być zgodne z normą PN-75M-78711. Wg niej wysokość szafki powinna wynosić 180 cm, szerokość to 40 cm, a głębokość 48 cm. Mimo iż jakiś czas temu norma ta została wycofana, wiodący producenci w dalszym ciągu stosują się do tych zaleceń, ponieważ w jej miejsce nie wprowadzono nowych wytycznych. W ofercie można znaleźć również szafki pracownicze o innej wysokości i szerokości, które sprawdzą się w pomieszczeniach socjalnych.

Kupując szafy ubraniowe BHP w wyspecjalizowanych firmach, przedsiębiorca zyskuje pewność, że zakupiony produkt spełnia wszelkie wymagania związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. To także gwarancja długiej i bezproblemowej eksploatacji. Dobrze dopasowane wyposażenie BHP podniesie komfort pracy zatrudnionego personelu, co może przełożyć się na większe zadowolenie i poczucie, że ochrona rzeczy osobistych stoi w firmie na najwyższym poziomie.