Pozyskanie odpowiedniego pracownika na dane stanowisko to pierwszy krok do sukcesu, ale drugim, niezwykle ważnym, jest jego wdrożenie. Sprawdź, jak przygotować onboarding, czyli procedurę wdrożenia nowej osoby w firmie.

Na czym polega onboarding?

Nie można oczekiwać, że nowa osoba sama z siebie zaaklimatyzuje się w firmie i natychmiast zrozumie jej kulturę organizacyjną. Dlatego niezbędny jest onboarding, czyli swojego rodzaju przywitanie nowego członka załogi na pokładzie. Skuteczne procedury powinny zaznajomić nowego pracownika z:

  • firmą, jej produktami i usługami;
  • z kulturą organizacyjną przedsiębiorstwa;
  • narzędziami i wiedzą niezbędnymi do efektywnego wykonywania powierzonych zadań.

Odpowiednio przeprowadzony onboarding pomaga nowym pracownikom nie tylko szybciej się aklimatyzować w nowym otoczeniu, ale także skuteczniej wdrażać się w swoje obowiązki i zyskiwać niezależność.

Skuteczny onboarding – o czym pamiętać?

Po pierwsze, onboarding należy rozpocząć jeszcze zanim nowy pracownik dołączy do zespołu. Podjęte działania powinny obejmować nie tylko obsługę niezbędnych formalności, ale też np. wysłanie wiadomości e-mail do nowego pracownika z podstawowymi informacjami na temat kultury organizacyjnej firmy oraz możliwie szczegółowym opisem programu pierwszego dnia w pracy. Co powinny natomiast obejmować kolejne kroki?

  1. Powitanie w biurze – świetnym pomysłem jest oddelegowanie jednego z pracowników, aby przywitał nową osobę przy samym wejściu i stał się jej „przewodnikiem” po nowym miejscu pracy. Dobrym pomysłem jest też wręczenie na wstępie paru firmowych gadżetów;
  2. Dokładne zapoznanie nowego pracownika z obowiązkami – może to uwzględniać kilka spotkań z kluczowymi pracownikami czy zapoznanie z celami biznesowymi działu lub całej firmy oraz sposobami mierzenia efektywności. Warto też angażować nową osobę we wszystkie aktywności, które będą jej potrzebne w dalszej pracy.
  3. Zapoznanie z narzędziami używanymi do komunikacji w firmie – nowy pracownik prawdopodobnie będzie musiał się zapoznać z szeregiem dokumentów, informacji czy aktualności. Należy więc od pierwszych chwil zapewnić mu dostęp do komunikacji wewnątrzfirmowej.

Możesz też skorzystać ze specjalnych narzędzi, które ułatwiają przebieg onboardingu – np. aplikacji Gamfi!