W drugiej połowie 2022 roku bezrobocie w Polsce osiągnęło rekordowo niski poziom, nienotowany od ponad 30 lat. Według Głównego Urzędu Statystycznego w sierpniu bezrobocie spadło do zaledwie 4,8%. To jeden z dowodów potwierdzających, że pracodawcom coraz trudniej znaleźć na rynku odpowiednio wykwalifikowanych i doświadczonych pracowników. Dziś to w dużej mierze pracodawcy, a nie pracownicy konkurują pomiędzy sobą. Z tego względu muszą dokładać wszelkich starań, aby doskonalić procesy rekrutacyjne.

Która forma rekrutacji jest bardziej korzystna, wewnętrzna czy zewnętrzna? Jakie są najważniejsze zalety obu rozwiązań?

Zalety rekrutacji wewnętrznej

Dwie podstawowe formy rekrutacji pracowników to rekrutacja wewnętrzna i rekrutacja zewnętrzna. Pierwszy model polega na tym, że w rekrutacji biorą udział wyłącznie osoby, które są już zatrudnione w danym przedsiębiorstwie. Rekrutacje wewnętrzne dzielą się na otwarte i zamknięte. Rekrutacja otwarta jest całkowicie jawna i wszyscy pracownicy dowiadują się o jej rozpoczęciu, a jeśli spełniają określone kryteria mogą aplikować na nowe stanowisko. Rekrutacja zamknięta nie jest zupełnie jawna. Poszukiwanie zawęża się do wyselekcjonowanych wcześniej pracowników lub po prostu oferuje się spotkanie rekrutacyjne bądź stanowisko jednemu z nich.

Ta skądinąd rzadziej spotykana forma rekrutacji ma kilka ważnych zalet. Poprawia motywację pracowników, którzy zyskują poczucie, że pracodawca w nich wierzy i są w stanie awansować w obrębie organizacji. Na ogół rekrutacja wewnętrzna jest obarczona stosunkowo niskim ryzykiem, bo kandydat nie jest osobą anonimową. Poza tym, rekrutacja wewnętrzna trwa krócej niż zewnętrzna i wiąże się z niższymi kosztami.

Wadą rekrutacji wewnętrznych bywa ograniczony zasób kandydatów o odpowiednich kwalifikacjach, podobnie jak fakt, że kandydat nie wniesie do przedsiębiorstwa spojrzenia z zewnątrz, co nie znaczy, że obejmując swoje nowe stanowisko nie może być innowacyjny.

Zalety rekrutacji zewnętrznej

Zdecydowanie częstszą metodą rekrutacji jest rekrutacja zewnętrzna. W tym przypadku w rekrutacji biorą oczywiście udział kandydaci aktualnie niezwiązani z przedsiębiorstwem, a najczęściej niezwiązani z nim również w przeszłości. Istnieje kilka popularnych metod oraz ścieżek prowadzenia rekrutacji zewnętrznych:

  • Rekrutacja przez ogłoszenia o pracę – publikowane na zewnętrznych portalach, portalach branżowych, albo na stronie korporacyjnej.
  • Rekrutacja przez agencję pracy – przedsiębiorstwo zleca rekrutację doświadczonej agencji oszczędzając koszty i czas, a także korzystając z eksperckiej wiedzy i bazy kandydatów.
  • Direct search – rekrutacja wśród kandydatów pasywnych, czyli aktualnie nieposzukujących pracy, ale być może zainteresowanych danym stanowiskiem i posiadających odpowiednie kwalifikacje.
  • Rekrutacja przez rekomendacje – opiera się na poleceniach dotychczasowych pracowników.
  • Leasing pracowniczy – dotyczy tymczasowego zatrudnienia specjalistów, gotowych do natychmiastowego udziałów w określonych projektach.

Zaletą rekrutacji zewnętrznych jest praktycznie nieograniczone grono kandydatów. Ponadto rekrutacja pracowników z zewnątrz zapewnia przedsiębiorstwu dopływ świeżej krwi, osób mających inne doświadczenia oraz nowe spojrzenie. Rekrutacje zewnętrzne nie zmuszają aktualnych pracowników do konkurencji, która nie na wszystkich stanowiskach jest pozytywnym zjawiskiem.

Wadą rekrutacji zewnętrznych bywają wyższe koszty i czas prowadzenia rekrutacji, chociaż te można zredukować podejmując współpracę z agencją.

Wybór pomiędzy rekrutacjami wewnętrznymi a zewnętrznymi nie zawsze jest oczywisty. Wiele zależy od kapitału ludzkiego, jakim aktualnie dysponuje przedsiębiorstwo, a także specyfiki danego stanowiska. Warto pamiętać, że skupienie się wyłącznie na rekrutacjach wewnętrznych może po pewnym czasie doprowadzić do odpływu pracowników z niektórych działów i stanowisk. Z kolei brak rekrutacji wewnętrznych, szczególnie tych oznaczających z perspektywy pracownika awans, potencjalnie wpływa na niżą motywację zatrudnionych.