Pomieszczenia sanitarne – co to tak właściwie jest i jakie wymagania BHP muszą spełniać?

Pomieszczenie higieniczno-sanitarne to wszystkie te pomieszczenia, które pozwalają pracownikom na spożywanie posiłków, składowanie swojej odzieży własnej jak również toalety, a coraz częściej nawet tzw. strefy relaksu. Dokładniej mówiąc, według rozporządzenia o ogólnych przepisach BHP do pomieszczeń higieniczno-sanitarnych możemy zaliczyć jadalnie, umywalnie, szatnie, pomieszczenia do oczyszczania odzieży bhp i środków ochrony indywidualnej jak również pomieszczenia w których pracownik może przeczekać zbyt niską temperaturę. Zgodnie z przepisami techniczno-budowlanymi jak i zasadami bhp pomieszczenie higieniczno-sanitarne o wysokości minimalnej 2,5m musi znajdować się w budynku docelowym lub w budynku połączonym z tym w którym wykonywane będą obowiązki przez pracownika. Dla pracowników z branży budowlanej lub na halach produkcyjnych dobrze znanym pomieszczeniem jest szatnia, w której pracownik może się przebrać w odzież roboczą czy obuwie bhp a jednocześnie przechować swoją odzież właściwą i wszystkie rzeczy osobiste. Warto tutaj zaznaczyć, że szatnie powinny znajdować się w pomieszczeniach suchych, najlepiej jeżeli byłyby oświetlone dziennym światłem natomiast miejsca siedzące muszą być dostępne dla minimum połowy zatrudnionych na jednej zmianie pracowników. Jeżeli chodzi o kuchnie, jadalnie czy stołówki powinny znajdować się one w każdej firmie, niezależnie od tego czym zatrudniają one pracowników biurowych czy produkcyjnych. Jest ważne przede wszystkim ze względów higienicznych jak również w trosce o wykorzystywany sprzęt, który mógłby ulec zniszczenie np. poprzez rozlanie napojów. W grupach zawodowych wykonujących swoje obowiązki na świeżym powietrzu ważne jest aby zadbać o pomieszczenie, które pozwoli się ogrzać pracownikom lub schronić przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Jeżeli chodzi o pracowników wykonujących obowiązki, które mogłyby doprowadzić do licznych zabrudzeń ciała, wymagana jest minimum jedna kabina natryskowa na ośmiu pracowników. Znaczenie w tym przypadku będzie miała również temperatura wody, która w przypadku centralnej regulacji musi wynosić między 35oC a 40oC lub między 50oC a 60oC w przypadku mieszania wody samoistnego. Na zakończenie warto wspomnieć o zakładach pracy zatrudniających powyżej 20 kobiet na jednej zmianie i w jednym budynku, ponieważ w tym przypadku stworzenie specjalnego pomieszczenia w którym np. kobiety w ciąży będą mogły odpocząć w leżącej pozycji. Jak widać, rodzaj czy wielkość pomieszczeń socjalnych zależny jest od ilości zatrudnianych pracowników oraz specyfikacji firmy. Aktualnie bardzo popularnym rozwiązaniem na jakie decyduje się coraz więcej właścicieli firm są minisiłownie czy podobnego typu strefy relaksu. Wszelkie pomieszczenia socjalne muszą być oczywiście wykonane zgodnie z obowiązującymi wymaganiami BHP dlatego najlepiej będzie jeżeli właściciel firmy zleci utworzenie takiego pomieszczenia specjalistom w tej dziedzinie. Warto mieć na uwadze, że w takich miejscach jak kuchnia wartto mieć odpowowiednią odzież roboczą. W wielu miejscach higieniczno-sanitarnych odpowiednie buty robocze zapobeigają np poślizgnięciom. Taki specjalistyczny asortyment oferuje nasz sklep bhp online.