Szanghaj z największym portem morskim

Port morski w Szanghaju istnieje od 1842 roku i jest położony na wyspie, a z lądem łączy go uznawany za najdłuższy na świecie most Donghai o długości niebagatelna 32,5 km! Port szanghajski liczy aż 125 stanowisk rozładunkowych i jest w stanie kompleksowo obsłużyć ponad 2000 kontenerowców.

Aktualnie w porcie obsługuje się aż 43,5 miliona TEU przeładunku w skali roku. Ogromną zaletą portu morskiego w Szanghaju pozostaje położenie - port znajduje się na środku najdłuższego, wschodniego wybrzeża Chin, co zapewnia mu dostęp do ogromnego zaplecza. 

Singapur i Ningbo na podium

Drugą i trzecią lokatę wśród największych portów morskich świata zajmują kolejno port w Singapurze oraz port w chińskim Ningbo.

Pierwszy z nich ma połączenie z 600 innymi portami ze 123 krajów na świecie. Jest również głównym portem-hubem dla regionu południowo-wschodniej Azji. Port działa od 1965 roku, a wielkość obsługiwanego przeładunku rocznie wynosi 30 milionów TEU. Do 2010 roku port w Szanghaju odpowiadał za obsługę blisko ⅕ światowego transportu kontenerowego.

Z kolei zajmujący trzecią lokatę wśród największych światowych portów morskich, port w chińskim Ningbo-Zhoushan, to właściwie zespół portów. Składa z portu morskiego  Beilun, portu ujściowego Zhenhai oraz portu rzecznego, śródlądowego Ningbo. Tenże port znajduje się na wybrzeżu Morza Wschodniochińskiego, a jego roczna przepustowość TEU kształtuje się na poziomie 28,7 mln.

Kolejne duże porty morskie

Czwartą lokatę pod względem wielkości w kategorii światowych portów morskich zajmuje chiński port morski w Shenzhen.

Kolejne miejsca na liście tych największych przypadają zaś portom w: Kanton, Qingdao, Busan (Korea Południowa), Tianjin czy w Hongkongu.

10 miejsce na liście największych portów morskich świata zajmuje port w Los Angeles. Port ten tworzy 270 nabrzeży oraz 27 terminali. Na wyróżnienie zasługuje to, że port ten zaliczany jest do najbardziej ruchliwych portów znajdujących  się na terenie Stanów Zjednoczonych. Roczna przepustowość TEU portu w Los Angeles wynosi 17,3 mln.

Suwnice niezastąpione w portach

Porty morskie podobnie jak śródlądowe nie mogłyby generować tak dużej przepustowości ładunków, gdyby nie wyposażenie w specjalistyczne urządzenia i maszyny ułatwiające te czynności.

Warto wiedzieć, że w takim miejscu ogromną popularnością i szerokim zastosowaniem cieszą się suwnice znanego producenta w branży, firmy Demag. Szeroki wybór chętnie eksploatowanych urządzeń dźwignicowych znaleźć można w bogatej ofercie producenta, jak również odwiedzając stronę: https://www.demagcranes.com/pl/produkty/suwnice/suwnice-procesowe.

Tym, co wyróżnia nowoczesne suwnice, jest ich wielofunkcyjność oraz możliwość zapewnienia bezpiecznego przeładunku nawet ogromnych udźwigów. Dzięki temu zaś można mówić o maksymalnej sprawności załadunkowej i przeładunkowej, co z kolei korzystnie wpływa na zagwarantowanie dostępu do optymalnych możliwości logistycznych w portach i nie tylko. Dużą popularnością cieszy się montaż i użytkowanie suwnic bramowych oraz suwnic pomostowych.

Słowem podsumowania

Poruszając temat największych portów morskich świata, warto podkreślić, że transport morski stanowi jedno z podstawowych ogniw w łańcuchu dostaw wielu towarów na świecie.

Do najważniejszych zalet tej właśnie formy transportu zaliczyć należy jego relatywnie niskie koszty. Kluczową rolę w spedycji morskiej odgrywają zaś przede wszystkim porty – to właśnie tutaj odbywa się załadunek i rozładunek towarów. Dobrze wiedzieć więc, które ze światowych portów morskich mogą pochwalić się największym poziomem przepustowości.

fot. tytułowa: Bert van Dijk | flickr.com